ورود ثبت

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

فرم عضویت در سایت

لطفا کلیه فیلدها را با دقت پر نمایید
نام
نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
تکرار رمز عبور
ایمیل
تکرار ایمیل
0
سبد خرید شما خالی است
بروزرسانی

نگاهی به تاریخچه گریم درایران(2)

بخش دوم

همزمان با آقای محتشم بانو مهین میهن نیزبرای مدت هشت سال در فرانسه به فراگیری زیبا شناسی هنر گریم پرداخت و در سال 55 به کشور بازگشت در دانشگاه تهران جناب محتشم در بخش سینما و تلویزیون و خانم میهن در بخش گریم تئاتر مشغول به تدریس گریم شدند و با کامل شدن پکیج تخصص گریم در بخش تئاتر و سینما و تلویزیون دهه پنجاه به دورانی برای گسترش و شکوفایی گریم تبدیل شد . حالا دیگر در فیلمها و سریالها گریمورها به شخصیت پردازی و طراحی گریم چهره بازیگران بر اساس نقش ایشان همت گماردند و کم و کیف فیلم و سریالها رنگی تازه بخود گرفت اما با توجه به کلیشه ای شدن سینما در فیلمهای فارسی و روتین شدن سریالها در تلویزیون کمتر جایی برای خودنمایی گریم به شکل حرفه ای و بین المللی باقی میماند مجموعه هایی مانند اختاپوس         ( پرویزصیاد ) ، تلخ و شیرین ( منصور برومند ) ، خارج از محدوده ( حسن خیاط باشی ) ، دلیران تنگستان ( همایون شهنواز) همگی تقریبا نیاز به تیپ سازی داشتند و گریمهای خیلی خاص کمتر بکار می آمد در سینما نیزوضع خیلی بهتر نبود مگر یکی دو مورد که به تمهید آقای اسکندری برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران برروی سر بازیگر ( بهروز وثوقی ) در فیلم سوته دلان قطعه ای نصب شد که سر وی بزرگتر از حد متعارف نشان داده شود .

اما اوج شکوفایی گریم را میشود در سریالها وفیلمهای دهه شصت جستجو کرد جایی که به معنای واقعی هنر گریم در ایران به نمایش گذاشته شد ، و طراحی گریم یکی از ارکان مهم سینما و تلویزیون شد .

سریال سربداران ساخته ( محمد علی نجفی ) جلوه های زیبایی از طراحی گریم در شخصیت پردازی هنرپیشه هایی چون امین تارخ در نقش ( شیخ حسن جوری ) ، فیروز بهجت محمدی (طوقای ) علی نصیریان ( قاضی شارع ) ، افسانه بایگان (ترکان خاتون ) ، سوسن تسلیمی و خیلی از بازیگران مطرح را به نمایش گذاشت .

بیژن محتشم و جلالدین معیریان به عنوان طراحان گریم این سریال به معنای واقعی توانمندی و چیره دستی خود را در گریم را نشان دادند .

در سریال هزار دستان ساخته (علی حاتمی ) شاهکاری دیگر در چهره پردازی و طراحی گریم چهره نقش آفرینان رقم خورد ، آنچنان که برای همیشه در ذهن اهالی هنرو مخاطبان این سریال ماندگار شد . جلالدین معیریان و عبدالله اسکندری دراوج توانایی و تخصص سطح کیفی گریم را به اوج خود رساندند . و کاراکتر هایی را طراحی کردند که در تاریخ گریم ایران دیگر تکرار نشد .

طراحی گریم در شخصیت پردازی نقش هایی چون رضا تفنگچی و رضا خوشنویس ( جمشید مشایخی ) ، ابولفتح ( علی نصیریان ) مامور تامینات ( جهانگیر فروهر ) شعبون استخونی ( محمد علی کشاورز ) ،خان مظفر ( عزت الله انتظامی ) و مفتش شش انگشتی ( داوود رشیدی ) و سایر بازیگران که در نهایت وسواس و دقت و اوج خلاقیت و شناخت و درک از کاراکترآنها گریم شدند جای هیچ شک و شبه ای را در باور پذیری مخاطبان این سریال و اهالی هنر در سینما و تلویزیون نسبت توانایی طراحان گریم این سریال باقی نگذاشت .

از سوی دیگر جلوه های ویژه گریم این سریال عرصه ای جدید را در ساخت قطعات بدن مانند سر مامور تامینات برای استفاده در صحنه بریده شدن سراو توسط شعبون استخونی با زیبایی هر چه تمامتر به نمایش گذاشت و به افتخارات طراحان گریم این سریال افزود . و فصلی نو در انجام جلوه های ویژه گریم توسط گریمورها آغاز شد .

در سریال امام علی ساخته داوود میر باقری عبدالله اسکندری در طراحی گریم در خلق شخصیتهای سریال آنچنان استادانه و بی بدیل عمل کرد که جایگاه گریم در بالاترین سطح تثبیت شد و میتوان گفت از آن تاریخ به بعد طراحی گریم میتوانست برای بازیگران شهرتی غیر قابل تصور ایجاد کند مانند نقش مالک اشتر ( داریوش ارجمند ) و قطام ( ویشکا آسایش ) و در عین حال جلوه های ویژه گریم در این سریال تحولی بی بدیل در گریم اسپشیال ایجاد کرد .

در سینما هم همین شکوه و اقتداراستادان گریم خودنمایی میکرد مانند گریم خاص مرحوم مشایخی در فیلم کمال الملک به طراحی استاد معیریان

در عین حال شاگردان خانم میهن در عرصه تئاتر تفاوتی شگرف در چهره پردازی و ساخت ماسک وبخش های اسپشیال ایجاد کردند .

بدین ترتیب روند تکامل گریم در ایران از سال 1334تا سال 1370 بگونه ای که دراین دو بخش اشاره شد صورت پذیرفت .

خرداد 98

مجید خلج

 

تماس با ما

مطمئن ترین راه برای پرسیدن سوال در کانون گریم ایران تماس تلفنی می باشد. اطلاعات زیر در اختیار شما هستند :

بالا
بمنظور بهبود عملکرد سایت و سبد خرید ما از کوکی استفاده می کنیم