ورود ثبت

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

فرم عضویت در سایت

لطفا کلیه فیلدها را با دقت پر نمایید
نام
نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
تکرار رمز عبور
ایمیل
تکرار ایمیل
0
سبد خرید شما خالی است
بروزرسانی

ارتباط گریمور و بازیگر

درباره ارتباط گریمور و بازیگر هیچ وقت و هیچ جا به طورجدی حرفی مکتوب نشده ، حال آنکه این ارتباط  ، ارتباطی تاثیر گذار بر مراحل گریم ، کار بازیگر و ما حصل کل کار – پروژه های تصویری یا نمایش – است

در اینجا سعی می کنیم آنچه را که نتیجه ی تجربه  و دریافت من در سه  زمینه ی تئاتر ، تلویزیون  و سینماست  مکتوب کنم. اگر مواردی صحیح نیست ، یا مواردی را من به تجربه درنیافته ام  ، لطفا تذکر و پیشنهاد دهید .

از لحظه ای که قرار است بازیگر به نقش  ، تجسم بصری بدهد ، به اصطلاح زیر دست گریمور می نشیند.قبل از آن ، فیلم نامه  و یا نمایش نامه را خوانده و تصوراتی درباره آن نقش پیدا کرده است. با کارگردان  هم طبعا درباره ی شخصیت نقش ؛ و سیر تحول و تکامل آن صحبت و بحث کرده و به نتایجی رسیده که همه در ذهن اوست  و قرار است تجسم یابد.

این تجسم در لحظه ی نهایی ، هنگام اجرای نمایش با لحظه فیلمبرداری و در واقع با کمک گریمور اتفاق می افتد. گریمور هم از قبل ، فیلم نامه  یا نمایش نامه را خوانده  ، تمرین ها را هم دیده  و درباره ی شخصیت ها  و آنالیز کاراکتریک آنها ، با کارگردان بحث های لازم را کرده و حالا  ؛ در لحظه نهایی گریمور است و بازیگر و تطابق دریافت هر دو از نقش ، بر صورت بازیگر.

اعتماد بازیگر به گریمور در این مرحله حرف اول را می زند . بازیگر باید به گریمور خود اعتماد کند  و این گریمور است که میتواند و باید اعتماد او را جلب کند . جلب این اعتماد در قدم اول ، نتیجه ی  دریافت خوب ، درست و واقع بینانه ی گریمور از نقش است. اگر گریمور این دریافت را نداشته باشد ، اعتماد به نفس اصولی نخواهد داشت. آن وقت است که بازیگر شروع به طرح دادن می کند  و اگر این اتفاق بیفتد و گریمور تسلیم نظرات یک جانبه ی بازیگر شود ، اعتماد بازیگر از او سلب می شود و نتیجه ی کار قطعا مطلوب نخواهد بود.

خلاقیت گریمور در مرحله ی تست گریم به بازیگر کمک می کند که به بهترین شکل به نقش نزدیک شود. حتی گاهی ممکن است گریمور طرح های مختلفی را  ( البته در یک راستا ) روی صورت بازیگر اجرا کند و هر دو البته ، با نظر نهایی کارگردان انتخاب کنند که کدام طرح به نقش نزدیک تر است.گاهی ممکن است گذاشتن یک قطعه روی صورت بازیگر مانع بازی مطلوب او شود و لازم باشد که گریمور تمهیدی دیگر بیندیشد  که هم کار خود را اصولی انجام داده باشد و هم مانع کار بازیگر نشود.

در این مواقع خلاقیت گریمور حرف اول را می زند. البته بازیگر هم باید حتی الامکان خود را در اختیار گریمور بگذارد و ظرایف بازی اش را با گریمی که روی صورتش انجام می شود وفق بدهد ، ولی این امر هم قطعا در گرو خلاقیت گریمور و اعتماد کامل بازیگر به گریمور تحقق می یابد. ارتباط باریگر و گریمور اشکال گوناگونی دارد و می تواند عامل تعیین کننده ای در میزان کیفیت کار ، بخصوص کار بازیگر باشد.

معمولا بازیگر در مقابل آینه گریم از خود جدا می شود و به نقش تبدیل می شود این مرحله ، مرحله ی بسیار حساسی است . بازیگر حتی وقتی لباس بازی را پوشیده  ، هنوز خود را به عنوان «نقش» یعنی شخصیتی که باید بازی کند ، باور نکرده است . فقط زمانی که چهره ی او ، مقابل آینه ی گریم تغییر می کند  ، می تواند این تغییر را در درون خود هم احساس کندو در واقع تبدیل خود به نقش را باور کند. این گذار و این مرحله ، حساسیت نقش گریمور را ثابت می کند.

رابطه گریمور با بازیگر ، رابطه ای نزدیک وتاثیرگذار است. گریمور هم می تواند بازیگر را در حالتی کاملا عصبی و ناراحت جلوی دوربین یا روی صحنه بفرستد و هم می تواند بازیگر را در شرایطی آرام ، راضی و باور کرده جلو دوربین یا روی صحنه بفرستد.

حمید حمزه
مجله آینه سال گریم

 

تماس با ما

مطمئن ترین راه برای پرسیدن سوال در کانون گریم ایران تماس تلفنی می باشد. اطلاعات زیر در اختیار شما هستند :

بالا
بمنظور بهبود عملکرد سایت و سبد خرید ما از کوکی استفاده می کنیم